Om Widerlöv

Vår historia –
två bröder, en vision

Allt tog fart på Hjalmar Brantingsgatan i Uppsala.
Stefan och Tomas Widerlöv såg en lucka i en bransch med långa traditioner. Över två decennier senare, med mängder av genomförda och förkastade idéer bakom sig och stenhårt arbete tillsammans med duktiga kollegor, är företaget vad det är idag. Här berättar vi historien om Widerlöv.

Två bröder – en vision

Början av 90-talet. På varsitt håll hade bröderna Stefan och Tomas börjat fundera på mäklaryrket, inspirerade av trevliga mäklare de hade träffat. Men de tyckte båda att det fattades något. Det handlade om branschens sätt att arbeta, men också om själva erbjudandet och sättet att förpacka det. Det borde kunna göras bättre. Med det i sikte började bröderna på mäklarutbildningen i Gävle. 1995 var det dags! De grundade sin egen firma, Widerlöv, mitt i en blossande lågkonjunktur.

Färdigutbildade och förväntansfulla inredde de sitt första kontor i en lagerlokal på Mältargatan. Dit tog de inte gärna kunderna. Det dröjde dock inte länge innan företaget kunde flytta till en mer välkomnande adress, Hjalmar Brantingsgatan i Fålhagen och ett kontor på 25 kvm. Huset är Anders Diös första skapelse i Uppsala och det sägs att han haft sitt kontor i samma lokal. En positiv känsla satt i väggarna; här kan man gå hur långt som helst!

Viljan att utvecklas är som en röd tråd

Starten

Två unga killar utan erfarenhet av fastighetsmäkleri hade ett berg att bestiga. Men en stark vilja! Stefan och Tomas delade ut flygblad och skickade brev till självsäljare, allt för att hitta kunder i en tid då 30 % av alla bostäder såldes av ägaren själv. För att dryga ut kassan jobbade bröderna extra. I början flyttstädade de själva. Och de körde polititransport. Med ständig jour kunde extrajobbet ibland sätta bröderna i vanskliga situationer; när personsökaren pep var det bara att hoppa ur mäklarkostymen och sticka!

Med nystartat företag, studielån och småbarn beslöt sig Stefan och Tomas för att söka Starta eget-bidrag. Det beviljades och konsulten gav ett råd på vägen: satsa på oattraktiva bostadsområden. Stefan och Tomas valde att göra precis tvärtom.

Första mäklarfirman i Sverige med egen hemsida.

Viljan att utveckla, både människor och processer, går som en röd tråd genom Widerlövs historia och utveckling. Exempelvis var de den första mäklarfirman i Sverige som hade en egen hemsida. Och från att innehålla ren information handlade det snart allt mer om kundnytta. Widerlöv var exempelvis först i landet med budgivning på nätet.

En annan nytta som Widerlöv införde tidigt var flyttstädning i samband med alla försäljningsuppdrag. I början hade bröderna inte råd att anlita någon städfirma, så de fick helt enkelt städa själva.

1998 bestämde Stefan och Tomas att det var dags att bli fler. Hans Moberg som drev egen mäklarfirma kom med i bilden och företaget bestod nu av tre mäklare och två assistenter. Fler medarbare betyder större lokaler och flyttlasset gick till större lokaler på Hjalmar Brantingsgatan. Så här långt var alla fastighetsmäklare också delägare, men 1999 anställdes den första fastighetsmäklaren och sedan dess har företaget växt i stadig takt.

Idag är Tomas vd och Stefan är ansvarig för företagets externa samarbeten. De utvecklar och stöttar, men behöver inte driva på. Det har medarbetarna alltid gjort så bra själva. Stefan och Tomas har alltid sökt de bästa kollegorna. Tillsammans med mäklare, assistenter och marknadsförare har de gjort att företaget har utvecklats och blivit vad det är idag.

Viljan att utvecklas

Viljan att hitta nya lösningar, bryta traditionella branschmönster och att underlätta och förbättra försäljningsprocessen har genom åren resulterat i en rad nya idéer och koncept inom fastighetsmäkleriet, till exempel Säkra Bud, budgivning på nätet, Visningsgaranti, Stora Visningsdagen med flera. Widerlöv anlitar de bästa stylisterna och fotograferna, allt för att skapa bästa möjliga försäljningsresultat.

2003 lanserade Widerlöv sitt webbaserade spekulantregister Intressebanken. Genom åren har vi sålt tusentals bostäder via Intressebanken.
2004 fick Widerlöv Dagens Industris gasellpris för sin snabba och starka tillväxt.
2005 introducerade Widerlöv Accepterat pris, som därefter blivit en standard i branschen.
2007 utökade Widerlöv sin mäklartjänst genom att anställa egna fotografer och stylister.
2014 blev Widerlöv först i Sverige med att erbjuda virtuella bostadsvisningar med hjälp av VR-glasögon som gör det möjligt att vandra runt i en bostad innan den byggts.
2018 lanserade Widerlöv sin nya tjänst Flyttkoordinator som innebär att man som kund kan få hjälp med allt det praktiska kring sin flytt.
2020 utökades familjen med Stockholms innerstad, med kontor både på Kungsholmen och i Vasastan.
2021 förvärvades det anrika mäklarbolaget Fjelkners och dess två kontor i Bromma. Samma år öppnade också vårt kontor i Nacka.
2022 Rosa Lådan vann pris som Årets Kampanj i av Guld-M.

Det var lite av historien om Widerlövs första år. Nu väntar framtiden och nya utmaningar, att fortsätta utveckla företaget och branschen. Drivet finns där liksom den aldrig sinande serviceviljan. Mycket återstår fortfarande att göra och det är något vi verkligen ser fram emot!

Värdering av din bostad

Ska vi ses hemma hos dig?

Nya tider skapar nya möjligheter. Du kanske går i försäljningstankar, eller så funderar du på vad din bostad är värd. Oavsett om du har planer på att sälja din bostad eller bara är nyfiken på värdet kan du ta hjälp av våra mäklare. Vi värderar ditt hus, din lägenhet, sommarstuga eller fastighet. Antingen hemma hos dig eller digitalt. Fyll i formuläret nedan så kontaktar vi dig för ett förutsättningslöst möte.

Vi har ett viktigt och betydelsefullt uppdrag – att hjälpa människor att förverkliga sina bostadsdrömmar. Delar du vår vision? Vill du också driva ett eget Widerlövkontor?

Som franchisetagare av ett Widerlövkontor får du det fulla ansvaret för kontorets drift, men har samtidigt koncernens muskler och stöd vilket ökar dina förutsättningar för att lyckas.

Vi söker en franchisetagare som inte nöjer sig med att vara näst bäst. Att bygga ett starkt team och goda affärsresultat kräver tid, engagemang och beslutsamhet.

Som franchisetagare hos Widerlöv vill vi att du älskar att göra affärer, är målmedveten och driven samt brinner för att utveckla både dig själv och dina medarbetare. Vi vill att du har god lokalkännedom och stort personligt nätverk på den ort eller i det område där du vill öppna kontor.

Känner du igen dig i beskrivningen ovan? Då finns det goda förutsättningar för dig att lyckas som egenföretagare under varumärket Widerlöv.